Šest stvari koje vozači treba da znaju u uslovima zimske vožnje

Šest stvari koje vozači treba da znaju u uslovima zimske vožnje

16/12/2021

Autor: 

Info Press

Izvor: RTS

Foto: N1 Info

Iako je do početka zime kalendarski ostalo još nekoliko dana, uslovi za vožnju su već uveliko zimski. Hladno vreme sa snežnim padavinama najavljeno je i za naredne dane, pa je vozačima dodatni oprez veoma važan. Klizavi kolovozi, magla, prilagođavanje brzine su izazov za mnoge, posebno one koji će u vreme slava i predstojećih novogodišnjih praznika krenuti na put. Evo najvažnijih saveta za bezbednu vožnju u zimskim uslovima.

Duško Pešić, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja, podseća vozače na obaveze tokom zimske vožnje, ali i savetuje kako da se lakše izbore s mogućim problemima.

Greške se najčešće javljaju prilikom izbora pneumatika, jer neki vozači misle da nije potrebno da imaju zimske. Vozila s letnjim gumama na snegu najčešće ne mogu da se kreću i dolazi do proklizavanja.

Javljaju se greške i u dubini šare na zimskim pneumaticima. Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja, minimalna dubina šare mora biti 4 milimetra. Što je dubina šare manja, to je zaustavni put vozila duži.

Ne mora samo sneg da bude na kolovozu da bi se koristile zimske gume. Dovoljno je da temperatura padne ispod sedam stepeni i letnje gume već polako gube svojstva. Kako se temperatura snižava, pneupatici postaju plastični i kod kočenja se znatno produžava zaustavni put.

Mnogo je važno da zimski pneumatici budu na svim točkovima, a ne samo na pogonskim.  Zakonska je i obaveza da od 1. novembra do 1. aprila, kada na kolovozu ima snega i leda, na svim točkovima budu zimski pneumatici.

Ako se zimske gume stave samo na pogonske točkove, a na zadnjim ostanu letnje, prilikom kočenja zadnji kraj može da se zanosi, da dođe ispred prednjeg dela, da vozilo izgubi stabilnost i pređe na drugu polovinu kolovoza i da se sudari s drugim učesnicima u saobraćaju.

Dakle, potpuno je pogrešno koristiti zimske pneumatike samo na pogonskim točkovima, odnosno pogonskoj osovini.

S obzirom na zimske uslove, duži je zaustavni put, pa je potrebno da vozači automobila drže i veće odstojanje.

Iskustva govore da leti, kada su uslovi vožnje mnogo bolji, odstojanje treba da bude jedna trećina od brzine izražena u metrima.

Dakle, ako se vozi brzinom 100 kilometara na čas, odstojanje između dva automobila treba da bude negde oko 33 metra.

U zimskim uslovima to odstojanje ide čak na 0,5 od brzine, ako vozite 100 kilometara na čas, trebalo bi da držite rastojanje od bar 50 metara.

Vozači često prave greške kad naglo koče i naglo skreću na kolovozima pod snegom i ledom.

Naglim kočenjem vozač produžava zaustavni put, ne skraćuje ga, što je veoma važno. Najvažnije je da sve što vozač radi, radi postepeno, polako, da kod vozila koja nisu s automatskim menjačem bude veći stepen prenosa i da laganim pritiskanjem kočnice smanjuje brzinu.

Ako naglo pritisne kočnicu, doći će do blokiranja točkova, proklizavanja vozila i sličnog. Dakle, preporučuje se takozvano motorno kočenje.

Kod vozila s automatskim menjačem se sve reguliše gasom. Vrlo malo se dodaje gas, bukvalno samo da se dodirne i to je sve što treba vozač da radi. Ako treba kočnica, samo je polako dirati i to je način koji sigurno neće dovesti do proklizavanja.

Vozači često voze napamet i ne prilagode brzinu vidljivosti. Mnogo je važno da se u uslovima slabe i smanjene vidljivosti, automobil vozi tako da može bezbedno da se zaustavi na tom rastojanju koje ima.

Ako je rastojanje i vidljivost negde oko 50 metara, to znači da vozilo ne bi smelo da se kreće brzinom većom od 50 do 60 kilometara na čas, jer bilo koja prepreka da se pojavi na toj udaljenosti, ne može da se zaustavi.

Ako je vidljivost od 15 do 20 metara, brzina ne sme da bude veća od 20 do 25 kilometara  na čas.

Dakle, važno je da vozač prepozna tu udaljenost, rastojanje i da vozi u skladu sa tom vidljivošću.

Pre puta važno je da u vozilu budu sledeće stvari:

-prva pomoć

-lampa

-upaljač

-kablovi za startovanje

-voda i hrana,

-trougao,

-astro-folija ( termo-folija),

-lopatica za sneg

-brisač za stakla

-so i pesak 

-perorez

-ćebe

-sveća

-sajla ili uže za vuču.

Prva pomoć je obavezna po zakonu i vozač mora da je ima u autu. Takođe i trougao, sajla i uže za vuču su obavezan deo opreme. Savet je da i ostale stvari sa spiska vozači shvate kao korisne i obavezne i da se nađu u automobilu u zimskim uslovima vožnje.

Vozači, srećan put!  

Napišite komentar za ovaj članak

spisak dosadašnjih komentara za ovaj članak

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom.
Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "Šest stvari koje vozači treba da znaju u uslovima zimske vožnje". 
Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.

Najnoviji oglasi

Izdaje se stan kod hotela “Morava” u Čačku

Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

Za sve naše klijente odobravamo posebne mesečne popuste i akcije kao i stalne popuste za penzionere, lica sa troje i više dece kao i za nezaposlena lica, popust 28%.

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

U našim poslovnicama u Bavaria centar Preljina i Bavaria Team Čačak, Vašu registraciju mozete platiti na više mesečnih rata putem čekova gradjana, putem administrativne zabrane.

JKP „Vodovod“ Čačak – OBAVEŠTENJE

JKP „VODOVOD“ Čačak

Počelo prijavljivanje  za rehabilitaciju  u banjama

Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje  raspisao je oglas za upućivanje penzionera  na rehabilitaciju za 2024. godinu, a pravo da konkurišu za desetodnevni besplatni  boravak  u banjama i  lečilištima  u  Srbiji  imaju korisnici čija penzija iznosi do 39.850 dinara i imaju prebivalište u Srbiji.

Kliknite ovde za sve oglase

pročitaj još sličnih vesti

Više novca za seoski turizam u okviru IPARD 3 programa

 Zbog  velikog interesovanja za investicije u banjski, planinski i seoski turizam u Srbiji sredstva namenjena za ovaj vid investicija u okviru IPARD 3 programa su značajno uvećana. U  poređenju  sa  prethodnim  konkursima budžet… […]

Opozicioni lideri poručuju : „Ekološka katastrofa u Užicu”

 Predstavnici opozicionih partija posetili su Užice povodom požara na deponiji Duboko i svih događanja koje je ta nezgoda uslovila. Kako kažu, prekinuli su kampanju u Beogradu kako bi pružili podršku Užičanima i pozvali… […]

U toku radovi na revitalizaciji putnog pravca Brezna – Teočin u opštini Gornji Milanovac

Opština Gornji Milanovac ravnomerno ulaže u razvoj svih delova svoje teritorije kako bi stanovništvu obezbedila što bolje i kvalitetnije uslove za život, a pre svega za ostanak na selu. Građevinske mašine JP za… […]

U Užicu se sprovodi anketa kvaliteta transportne usluge javnog prevoza

Iz javnog preduzeća “Užice razvoj” obaveštavaju građane,koji su korisnici javnog gradskog i prigradskog prevoza da: Od srede 15.05.2024. godine,na stajalištima i u vozilima javnog prevoza na teritoriji grada Užica sprovodiće se anketa o… […]

Pobusani ponedeljak –Vaskrs za naše preminule pretke

Veruje se da je Pobusani ponedeljak -Vaskrs za naše preminule pretke. Na groblje se iznose i  farbana jaja. Najvažniji način na koji ih se možemo setiti je molitveni spomen,  a to znači da se… […]

Kliknite ovde za sve vesti iz društva

pretraži sajt

Broj pregleda

Brojač
39

Pregleda do sada

Hvala što pratite naš portal.

najnovije vesti

Podelite objavu

Kliknite na znak plus

Podelite vest na društvenim mrežama.

Zapratite nas na fejsbuku

VRATITE SE NA POČETAK STRANE

Impresum  •  Marketing  •  Kontakt informacije  •  Uslovi korišćenja  •  Politika privatnosti  •  Deklaracija o kolačićima  •  Pristup podacima 

2024 © Info Press - Sva prava zadržana. Web design by Real Media Factory

Šest stvari koje vozači treba da znaju u uslovima zimske vožnje

16/12/2021
Autor:
Info Press
Izvor: RTS
Foto: N1 Info

Iako je do početka zime kalendarski ostalo još nekoliko dana, uslovi za vožnju su već uveliko zimski. Hladno vreme sa snežnim padavinama najavljeno je i za naredne dane, pa je vozačima dodatni oprez veoma važan. Klizavi kolovozi, magla, prilagođavanje brzine su izazov za mnoge, posebno one koji će u vreme slava i predstojećih novogodišnjih praznika krenuti na put. Evo najvažnijih saveta za bezbednu vožnju u zimskim uslovima.

Duško Pešić, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja, podseća vozače na obaveze tokom zimske vožnje, ali i savetuje kako da se lakše izbore s mogućim problemima.

Greške se najčešće javljaju prilikom izbora pneumatika, jer neki vozači misle da nije potrebno da imaju zimske. Vozila s letnjim gumama na snegu najčešće ne mogu da se kreću i dolazi do proklizavanja.

Javljaju se greške i u dubini šare na zimskim pneumaticima. Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja, minimalna dubina šare mora biti 4 milimetra. Što je dubina šare manja, to je zaustavni put vozila duži.

Ne mora samo sneg da bude na kolovozu da bi se koristile zimske gume. Dovoljno je da temperatura padne ispod sedam stepeni i letnje gume već polako gube svojstva. Kako se temperatura snižava, pneupatici postaju plastični i kod kočenja se znatno produžava zaustavni put.

Mnogo je važno da zimski pneumatici budu na svim točkovima, a ne samo na pogonskim.  Zakonska je i obaveza da od 1. novembra do 1. aprila, kada na kolovozu ima snega i leda, na svim točkovima budu zimski pneumatici.

Ako se zimske gume stave samo na pogonske točkove, a na zadnjim ostanu letnje, prilikom kočenja zadnji kraj može da se zanosi, da dođe ispred prednjeg dela, da vozilo izgubi stabilnost i pređe na drugu polovinu kolovoza i da se sudari s drugim učesnicima u saobraćaju.

Dakle, potpuno je pogrešno koristiti zimske pneumatike samo na pogonskim točkovima, odnosno pogonskoj osovini.

S obzirom na zimske uslove, duži je zaustavni put, pa je potrebno da vozači automobila drže i veće odstojanje.

Iskustva govore da leti, kada su uslovi vožnje mnogo bolji, odstojanje treba da bude jedna trećina od brzine izražena u metrima.

Dakle, ako se vozi brzinom 100 kilometara na čas, odstojanje između dva automobila treba da bude negde oko 33 metra.

U zimskim uslovima to odstojanje ide čak na 0,5 od brzine, ako vozite 100 kilometara na čas, trebalo bi da držite rastojanje od bar 50 metara.

Vozači često prave greške kad naglo koče i naglo skreću na kolovozima pod snegom i ledom.

Naglim kočenjem vozač produžava zaustavni put, ne skraćuje ga, što je veoma važno. Najvažnije je da sve što vozač radi, radi postepeno, polako, da kod vozila koja nisu s automatskim menjačem bude veći stepen prenosa i da laganim pritiskanjem kočnice smanjuje brzinu.

Ako naglo pritisne kočnicu, doći će do blokiranja točkova, proklizavanja vozila i sličnog. Dakle, preporučuje se takozvano motorno kočenje.

Kod vozila s automatskim menjačem se sve reguliše gasom. Vrlo malo se dodaje gas, bukvalno samo da se dodirne i to je sve što treba vozač da radi. Ako treba kočnica, samo je polako dirati i to je način koji sigurno neće dovesti do proklizavanja.

Vozači često voze napamet i ne prilagode brzinu vidljivosti. Mnogo je važno da se u uslovima slabe i smanjene vidljivosti, automobil vozi tako da može bezbedno da se zaustavi na tom rastojanju koje ima.

Ako je rastojanje i vidljivost negde oko 50 metara, to znači da vozilo ne bi smelo da se kreće brzinom većom od 50 do 60 kilometara na čas, jer bilo koja prepreka da se pojavi na toj udaljenosti, ne može da se zaustavi.

Ako je vidljivost od 15 do 20 metara, brzina ne sme da bude veća od 20 do 25 kilometara  na čas.

Dakle, važno je da vozač prepozna tu udaljenost, rastojanje i da vozi u skladu sa tom vidljivošću.

Pre puta važno je da u vozilu budu sledeće stvari:

-prva pomoć

-lampa

-upaljač

-kablovi za startovanje

-voda i hrana,

-trougao,

-astro-folija ( termo-folija),

-lopatica za sneg

-brisač za stakla

-so i pesak 

-perorez

-ćebe

-sveća

-sajla ili uže za vuču.

Prva pomoć je obavezna po zakonu i vozač mora da je ima u autu. Takođe i trougao, sajla i uže za vuču su obavezan deo opreme. Savet je da i ostale stvari sa spiska vozači shvate kao korisne i obavezne i da se nađu u automobilu u zimskim uslovima vožnje.

Vozači, srećan put!  

Napiši komentar

komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom. Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "Šest stvari koje vozači treba da znaju u uslovima zimske vožnje". Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.

Najnoviji oglasi

Izdaje se stan kod hotela “Morava” u Čačku

Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

Za sve naše klijente odobravamo posebne mesečne popuste i akcije kao i stalne popuste za penzionere, lica sa troje i više dece kao i za nezaposlena lica, popust 28%.

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

U našim poslovnicama u Bavaria centar Preljina i Bavaria Team Čačak, Vašu registraciju mozete platiti na više mesečnih rata putem čekova gradjana, putem administrativne zabrane.

Pogledaj sve oglase

Pročitaj slične vesti

Više novca za seoski turizam u okviru IPARD 3 programa

 Zbog  velikog interesovanja za investicije u banjski, planinski i seoski turizam u Srbiji sredstva namenjena za ovaj vid investicija u okviru IPARD 3 programa su značajno uvećana. U  poređenju  sa  prethodnim  konkursima budžet… […]

Opozicioni lideri poručuju : „Ekološka katastrofa u Užicu”

 Predstavnici opozicionih partija posetili su Užice povodom požara na deponiji Duboko i svih događanja koje je ta nezgoda uslovila. Kako kažu, prekinuli su kampanju u Beogradu kako bi pružili podršku Užičanima i pozvali… […]

U toku radovi na revitalizaciji putnog pravca Brezna – Teočin u opštini Gornji Milanovac

Opština Gornji Milanovac ravnomerno ulaže u razvoj svih delova svoje teritorije kako bi stanovništvu obezbedila što bolje i kvalitetnije uslove za život, a pre svega za ostanak na selu. Građevinske mašine JP za… […]

Pogledaj sve vesti

pretraži sajt

Zapratite nas na fejsbuku

redakcija@infopress.rs

Marketing@infopress.rs

VRATITE SE NA POČETAK STRANE
angle-double-up