Transportna infrastruktura: U Srbiji auto-putevi niču na sve strane

Transportna infrastruktura: U Srbiji auto-putevi niču na sve strane

29/03/2021

Autor: 

Info Press

Izvor: 24 sedam

Foto: Info Press

U Srbiji putari ne staju bez obziran na svetsku krizu, a poslednjih godina gradilo se maltene od Subotice do Merdara, gde prestaje mogućnost investiranja “Puteva Srbije“. Samo u pet godina izgrađeno je 350 kilometara auto-puteva i ta ulaganja u bolji transport neupitno privlače i strane, ali i domaće investicije u privredu.

Tako će se nastaviti i ove godine, jer za kapitalne investicije u budžetu, gde gro sredstava čine investicije u puteve, planirano je 330 milijardi dinara (2,8 milijardi evra), odnosno 5,5 odsto BDP-a.Uz veliku gradnju ide, očekivano, i velika pompa, tako da se već neko vreme pokazuje manir da se maltene svaka deonica proglašava ili barem predstavlja zasebnim auto-putem. A koliko auto-puteva Srbija zaista ima?

Ako je suditi po međunarodnoj “E“ nomenklaturi (The international E-road network) Ekonomske komisije za Evropu pri Ujedinjenim nacijama (UNECE) koju viđamo na našim putevima, imamo ih samo tri, uz još četiri puta “B“ klase.

Tako svet podrazumeva da kroz Srbiju prolazi auto-put E-75, koji svoj 4.340 kilometara dug put počinje u Vardu u Norveškoj, zatim prelazi Finsku, Poljsku, Slovačku, Mađarsku, da bi u Srbiji prošao pravcem Subotica – Novi Sad – Beograd – Niš, pa zatim preko Makedonije i na kraju završio u Grčkoj u lučkom gradu Sitia.

Drugi autoput je E70 (4.550 km), od Korunje u španskoj Galiciji do luke Poti u Gruziji , a koji Srbijom prolazi pravcem (Ljubljana – Zagreb – Slavonski Brod) Beograd – Pančevo – Vršac  (Temišvar…), a treći E80 (5.600 km), takođe kreće iz Španije (Valjadolid) i ide preko (…Dubrovnika – Podgorice) Prištine i Niša (Sofije…) do Irana.

Kraći auto-putevi ili brze saobraćajnice koje povezuju glavne (reference roads) i magistralne puteve (intermediate roads) u evropskoj nomenklaturi nazivaju se putevima “B klase“. Kroz Srbiju ide takav put E662 (121 km) Subotica – Sombor – Osijek, zatim E761 (742 km) Bihać – Sarajevo – Užice – Čačak – Kraljevo – Kruševac – Pojate – Paraćin – Zaječar, pa E763 (348 km) Beograd  – Čačak – Nova Varoš – Bijelo Polje i na kraju  E851 (323 km) Petrovac na moru – Albanija – Prizren – Priština.

U ta tri glavna pravca ukapaju se svi naši “auto-putevi“, odnosno deonice kojih nije mali broj. Najnoviji od njih je “Autoput Miloš Veliki“, otvoren 2019. Ove godine trebalo bi da se uradi deonica od Preljine (Čačka) do Požege, što je otprilike polovina planirane trase u Srbiji od Beograda do granice sa Crnom Gorom kod Boljara.

Ovaj auto-put, ranije znan kao “Jadranska magistrala“ ili “Auto-put Beograd – Bar“ (odnosno “Auto-put Beograd- Južni Jadran“), zapravo je deo pomenutog puta “B klase“ E763. Ponekad se u Srbiji naziva i “Koridor 11“, iako ne spada, kao ni bilo koji drugi drumski pravac u Srbiji , u 11 aktuelnih evropskih transportnih koridora.

Ove godine bi trebalo da se sa kompanijama iz Kine, koje su uveliko angažovane u putogradnji Srbije, potpiše nastavak gradnje prema Dugoj poljani i Boljaru, preko Ivanjice, investiciji vrednoj 1,5 do 1,6 milijardi evra.

U 2021. kreću i radovi na izgradnji “auto-puta Niš – Pločnik“, zapravo južni krak auto-puta E80, koji bi od Niša i Merdara trebalo da ide preko ka Albaniji, odnosno Tirani i završi u Draču.

Koliko je 2021. “bogata” planovima u saobraćajnoj infrastrukturi pokazuje i to da se radi projektna dokumentacija za “Auto-put Karađorđe”. Ova saobraćajnica će ići kroz Šumadiju i pravcem Lazarevac (Županjac) – Mladenovac – Aranđelovac – Svilajnac – Bor, spojiti “Auto-put Beograd – Niš“ (E75) i “Miloš Veliki” (E763).

Planira se i autoput Beograd – Zrenjanin, a pored autoputeva uskoro će se raditi i na nekoliko “koridora“. Jedan od njih je “Fruškogorski koridor“, koji će povezati Novi Sad i Rumu preko mosta kod Kovilja a drugi “Moravski koridor“, koji takođe spaja auto-puteve E75 i E763, ali pravcem Pojate – Adrani – Preljina.

Pored auto-puteva u Srbiji se gradi i mnogo regionalnih puteva: Zaječar – Negotin, Ruma – Šabac i Šabac – Loznica, kao i državni put Petlja Požarevac (E75) – Golubac.

,

Napišite komentar za ovaj članak

spisak dosadašnjih komentara za ovaj članak

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom.
Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "Transportna infrastruktura: U Srbiji auto-putevi niču na sve strane". 
Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.

Najnoviji oglasi

Izdaje se stan kod hotela “Morava” u Čačku

Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

Za sve naše klijente odobravamo posebne mesečne popuste i akcije kao i stalne popuste za penzionere, lica sa troje i više dece kao i za nezaposlena lica, popust 28%.

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

U našim poslovnicama u Bavaria centar Preljina i Bavaria Team Čačak, Vašu registraciju mozete platiti na više mesečnih rata putem čekova gradjana, putem administrativne zabrane.

JKP „Vodovod“ Čačak – OBAVEŠTENJE

JKP „VODOVOD“ Čačak

Počelo prijavljivanje  za rehabilitaciju  u banjama

Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje  raspisao je oglas za upućivanje penzionera  na rehabilitaciju za 2024. godinu, a pravo da konkurišu za desetodnevni besplatni  boravak  u banjama i  lečilištima  u  Srbiji  imaju korisnici čija penzija iznosi do 39.850 dinara i imaju prebivalište u Srbiji.

Kliknite ovde za sve oglase

pročitaj još sličnih vesti

Sve  manje  poljoprivrednog  zemljišta

Poljoprivrednog zemljišta  u  Srbiji  sve  je  manje jer  je   čest  slučaj da se ovo  zemljište prenamenjuje u građevinsko, kako bi se na njemu gradili infrastrukturni objekti, ali i objekti za poslovanje ili stanovanje,  prenosi  portal  e Kapija .

Srpske njive obrađuju stari traktori ,  tvrde  stručnjaci  

Obnova poljomehanizacije  jedno  je  od  najvažnijih  pitanja  I problema   u  agraru  I   Ministarstvo poljoprivrede od 2000. godine  pokušava  reši  ovaj  problem.

U SRBIJI SE OD 1. MAJA OBRAČUNAVAJU NOVI IZNOSI AKCIZA NA GORIVO, KAFU, CIGARETE I ALKOHOL

U SRBIJI SE OD 1. MAJA OBRAČUNAVAJU NOVI IZNOSI AKCIZA NA GORIVO, KAFU, CIGARETE I ALKOHOL

Klima,  važan  faktor  u  voćarskoj  proizvodnji 

Klimatski   faktori    su  jako  bitan  činilac  jedne   uspešne  voćarske  proizvodnje ,  kaže   dr  Darko  Jevremović, stručnjak  za voćarstvo.

U prvom kvartalu porastao broj zaposlenih u Srbiji u odnosu na isti period 2023

U odnosu na prvi kvartal 2023. godine, ukupan broj zaposlenih je veći za 14.833, odnosno za 0,6 odsto, pri čemu je broj zaposlenih u pravnim licima porastao za 11.079 ili za 0,6 odsto.

Kliknite ovde za sve vesti iz privrede

pretraži sajt

Broj pregleda

Brojač
212

Pregleda do sada

Hvala što pratite naš portal.

najnovije vesti

Podelite objavu

Kliknite na znak plus

Podelite vest na društvenim mrežama.

Zapratite nas na fejsbuku

VRATITE SE NA POČETAK STRANE

Impresum  •  Marketing  •  Kontakt informacije  •  Uslovi korišćenja  •  Politika privatnosti  •  Deklaracija o kolačićima  •  Pristup podacima 

2024 © Info Press - Sva prava zadržana. Web design by Real Media Factory

Transportna infrastruktura: U Srbiji auto-putevi niču na sve strane

29/03/2021
Autor:
Info Press
Izvor: 24 sedam
Foto: Info Press

U Srbiji putari ne staju bez obziran na svetsku krizu, a poslednjih godina gradilo se maltene od Subotice do Merdara, gde prestaje mogućnost investiranja “Puteva Srbije“. Samo u pet godina izgrađeno je 350 kilometara auto-puteva i ta ulaganja u bolji transport neupitno privlače i strane, ali i domaće investicije u privredu.

Tako će se nastaviti i ove godine, jer za kapitalne investicije u budžetu, gde gro sredstava čine investicije u puteve, planirano je 330 milijardi dinara (2,8 milijardi evra), odnosno 5,5 odsto BDP-a.Uz veliku gradnju ide, očekivano, i velika pompa, tako da se već neko vreme pokazuje manir da se maltene svaka deonica proglašava ili barem predstavlja zasebnim auto-putem. A koliko auto-puteva Srbija zaista ima?

Ako je suditi po međunarodnoj “E“ nomenklaturi (The international E-road network) Ekonomske komisije za Evropu pri Ujedinjenim nacijama (UNECE) koju viđamo na našim putevima, imamo ih samo tri, uz još četiri puta “B“ klase.

Tako svet podrazumeva da kroz Srbiju prolazi auto-put E-75, koji svoj 4.340 kilometara dug put počinje u Vardu u Norveškoj, zatim prelazi Finsku, Poljsku, Slovačku, Mađarsku, da bi u Srbiji prošao pravcem Subotica – Novi Sad – Beograd – Niš, pa zatim preko Makedonije i na kraju završio u Grčkoj u lučkom gradu Sitia.

Drugi autoput je E70 (4.550 km), od Korunje u španskoj Galiciji do luke Poti u Gruziji , a koji Srbijom prolazi pravcem (Ljubljana – Zagreb – Slavonski Brod) Beograd – Pančevo – Vršac  (Temišvar…), a treći E80 (5.600 km), takođe kreće iz Španije (Valjadolid) i ide preko (…Dubrovnika – Podgorice) Prištine i Niša (Sofije…) do Irana.

Kraći auto-putevi ili brze saobraćajnice koje povezuju glavne (reference roads) i magistralne puteve (intermediate roads) u evropskoj nomenklaturi nazivaju se putevima “B klase“. Kroz Srbiju ide takav put E662 (121 km) Subotica – Sombor – Osijek, zatim E761 (742 km) Bihać – Sarajevo – Užice – Čačak – Kraljevo – Kruševac – Pojate – Paraćin – Zaječar, pa E763 (348 km) Beograd  – Čačak – Nova Varoš – Bijelo Polje i na kraju  E851 (323 km) Petrovac na moru – Albanija – Prizren – Priština.

U ta tri glavna pravca ukapaju se svi naši “auto-putevi“, odnosno deonice kojih nije mali broj. Najnoviji od njih je “Autoput Miloš Veliki“, otvoren 2019. Ove godine trebalo bi da se uradi deonica od Preljine (Čačka) do Požege, što je otprilike polovina planirane trase u Srbiji od Beograda do granice sa Crnom Gorom kod Boljara.

Ovaj auto-put, ranije znan kao “Jadranska magistrala“ ili “Auto-put Beograd – Bar“ (odnosno “Auto-put Beograd- Južni Jadran“), zapravo je deo pomenutog puta “B klase“ E763. Ponekad se u Srbiji naziva i “Koridor 11“, iako ne spada, kao ni bilo koji drugi drumski pravac u Srbiji , u 11 aktuelnih evropskih transportnih koridora.

Ove godine bi trebalo da se sa kompanijama iz Kine, koje su uveliko angažovane u putogradnji Srbije, potpiše nastavak gradnje prema Dugoj poljani i Boljaru, preko Ivanjice, investiciji vrednoj 1,5 do 1,6 milijardi evra.

U 2021. kreću i radovi na izgradnji “auto-puta Niš – Pločnik“, zapravo južni krak auto-puta E80, koji bi od Niša i Merdara trebalo da ide preko ka Albaniji, odnosno Tirani i završi u Draču.

Koliko je 2021. “bogata” planovima u saobraćajnoj infrastrukturi pokazuje i to da se radi projektna dokumentacija za “Auto-put Karađorđe”. Ova saobraćajnica će ići kroz Šumadiju i pravcem Lazarevac (Županjac) – Mladenovac – Aranđelovac – Svilajnac – Bor, spojiti “Auto-put Beograd – Niš“ (E75) i “Miloš Veliki” (E763).

Planira se i autoput Beograd – Zrenjanin, a pored autoputeva uskoro će se raditi i na nekoliko “koridora“. Jedan od njih je “Fruškogorski koridor“, koji će povezati Novi Sad i Rumu preko mosta kod Kovilja a drugi “Moravski koridor“, koji takođe spaja auto-puteve E75 i E763, ali pravcem Pojate – Adrani – Preljina.

Pored auto-puteva u Srbiji se gradi i mnogo regionalnih puteva: Zaječar – Negotin, Ruma – Šabac i Šabac – Loznica, kao i državni put Petlja Požarevac (E75) – Golubac.

Napiši komentar

komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena * zvezdicom. Info Press zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare koji sadrže govor mržnje, uvrede i psovke, kao i komentare koji se ne odnose na vest, ne objavljujemo.
Spisak dosadašnjih komentara za članak "Transportna infrastruktura: U Srbiji auto-putevi niču na sve strane". Podelite vaše mišljenje sa nama. Pošaljite komentar klikom na dugme - napišite komentar.

Najnoviji oglasi

Izdaje se stan kod hotela “Morava” u Čačku

Izdajem stan stan u kvalitetnoj novogradnji kog hotela Morava u Čačku. Stan je kompletno namešten, površine 35 m2. Informacije možete dobiti na: 064/ 148 03 77 064 /510 78 33

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

Za sve naše klijente odobravamo posebne mesečne popuste i akcije kao i stalne popuste za penzionere, lica sa troje i više dece kao i za nezaposlena lica, popust 28%.

BAVARIA TEAM ČAČAK I BAVARIA CENTAR PRELJINA – AMSS

U našim poslovnicama u Bavaria centar Preljina i Bavaria Team Čačak, Vašu registraciju mozete platiti na više mesečnih rata putem čekova gradjana, putem administrativne zabrane.

Pogledaj sve oglase

Pročitaj slične vesti

Sve  manje  poljoprivrednog  zemljišta

Poljoprivrednog zemljišta  u  Srbiji  sve  je  manje jer  je   čest  slučaj da se ovo  zemljište prenamenjuje u građevinsko, kako bi se na njemu gradili infrastrukturni objekti, ali i objekti za poslovanje ili stanovanje,  prenosi  portal  e Kapija .

Srpske njive obrađuju stari traktori ,  tvrde  stručnjaci  

Obnova poljomehanizacije  jedno  je  od  najvažnijih  pitanja  I problema   u  agraru  I   Ministarstvo poljoprivrede od 2000. godine  pokušava  reši  ovaj  problem.

U SRBIJI SE OD 1. MAJA OBRAČUNAVAJU NOVI IZNOSI AKCIZA NA GORIVO, KAFU, CIGARETE I ALKOHOL

U SRBIJI SE OD 1. MAJA OBRAČUNAVAJU NOVI IZNOSI AKCIZA NA GORIVO, KAFU, CIGARETE I ALKOHOL

Pogledaj sve vesti

pretraži sajt

Zapratite nas na fejsbuku

redakcija@infopress.rs

Marketing@infopress.rs

VRATITE SE NA POČETAK STRANE
angle-double-up