Potpredsednica Vlade Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, prof. dr Zorana Mihajlović, rekla je da će Srbija izgradnjom Moravskog koridora od Preljine do Pojata direktno povezati pola miliona ljudi u centralnoj Srbiji i sva veća mesta – Čačak, Кraljevo, Vrnjačku Banju, Trstenik, Кruševac, Stalać i Ćićevac, kao i da će to biti prvi “digitalni” koridor, sa najsavremenijim sistemima za upravljanje saobraćajem, besplatnim internetom i obaveštenjima za vozače.
Ona je najavila i da će komercijalni ugovor sa konzorcijumom “Behtel-Enka“ biti na vladi u narednih petnaestak dana.
“Mi ćemo početi razgovore sa strateškim partnerom za zaključivanje komercijalnog ugovora. Očekujemo da u narednih petnaestak dana komercijalni ugovor ugleda svetlost dana na Vladi Srbije. Ne radimo ništa napamet, definisali smo platformu za pregovore koja će se, takođe, naći na Vladi Srbije”, rekla je Mihajlović.
“Ukoliko Vlada Srbije zaključkom prihvati komercijalni ugovor, možemo očekivati početak radova najkasnije do kraja septembra u okolini Кruševca”, rekla je Mihajlovićeva.
Ona je podsetila da je Vlada Srbije izabrala strateškog partnera za izgradnju Moravskog koridora u dužini od 112 kilometara, koji će spojiti Кoridor 10 i auto-put “Miloš Veliki”, i naglasila da se konzorcijum “Behtel-Enka” obavezao da će u roku od dve i po godine završiti auto-put. “Taj auto-put će mnogo više povezati unutrašnjost zemlje nego bilo koji koridor do sada i strateški je važan za razvoj, investicije, otvaranje novih radnih mesta i budućnost Srbije“, naglasila je Mihajlovićeva.
Specifičnost tog koridora, kako je rekla, jeste što država prvi put gradi auto-put koji sadrži tri projekta i što se prvi put pre početka radova vodilo računa o svemu što može da utiče na razvoj tog dela Srbije. “Pored gradnje auto-puta, radiće se i potpuna telekomunikaciona mreža, i zato ga zovemo pametni ili digitalni auto-put na kome će biti primenjena sva svetska iskustva”, navodi Mihajlovićeva.
Ona dodaje da je veoma značajno za građane tog dela Srbije što će biti regulisan rečni tok Morave i njenih pritoka, pošto je to plavno područje.
“Bilo je tih problema i poplava ne samo 2014. godine, nego i kasnije, ali toga više neće biti”, naglasila je Mihajlovićeva. Auto-put će, dodaje, doneti građanima ne samo više investicija, već i mnogo veću bezbednost saobraćaja.
Potpredsednica Vlade je takođe navela da je čula predlog iz Кruševca da se novi auto-put zove “Car Lazar” i da će vlada razmotriti predloge građana i usvojiti ono što oni budu hteli.
“Ne samo što ljudi vide da se grade auto-putevi, kao i da to nije samo asfalt, nego i vide da taj auto-put pokazuje snagu Srbije, da se razvija i da neće biti izopštena iz evropskih i svetskih tokova”, kaže potpredsednica Vlade.
Ona ističe i da su netačne informacije pojedinih medija da domaće firme neće učestvovati u tom projektu, pošto će biti angažovane kao podizvođači, te da se strateški partner obavezao da će koristiti domaću opremu i usluge i sve što je domaćeg porekla.
Mihajlovićeva ističe da će domaće kompanije imati priliku da nauče nove tehnologije koje će biti primenjene na tom auto-putu, pošto će se graditi na potpuno drugačiji način.
Prema njenim rečima, Moravski koridor biće kompletan projekat, s obzirom na to da će se zajedno graditi auto-put, telekomunikacioni koridor, regulisati reke i biće izbegnuti svi mogući problemi koji su opterećivali gradnju drugih auto-puteva, na primer, Кoridora 10.
“Zato sada imamo jednu od najboljih svetskih kompanija koja će zajedno sa našim kompanijama graditi auto-put”, naglasila je Mihajlovićeva.
Izgradnja telekomunikacionog koridora duž auto-puta podrazumeva najsavremenije optičke i digitalne kablove, stanice za besplatan vaj-faj internet, najmodernije upravljanje saobraćajem na auto-putu, tzv. inteligentne transportne sisteme i drugo, tako da će svi učesnici videti najave šta se dešava na putu, na primer, da li ima zastoja ili potrebe da se preusmeri saobraćaj.